Krosno - rckp-krosno.nazwa.pl

logo.png fd0dc11e6c3e45e8b8f002b73695338e
top news port info kali mstr galp inwe
banner_aleja_tańca_2017-18.jpg 3b0cc0e378e03c1061cbbee443f2c812
DZIADEK DO ORZECHÓW NA ZAKOŃCZENIE KROŚNIEŃSKIEJ JESIENI MUZYCZNEJ
10.10.2017 Małgorzata Baranowska-Mika

Na zakończenie Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej, z myślą głównie o naszych najmłodszych widzach, zaprosiliśmy Kielecki Teatr Tańca z "Dziadkiem do Orzechów" - baśniowym baletem z muzyką Piotra Czajkowskiego, na podstawie utworu E.T.A. Hoffmanna.

Fabuła jest powszechnie znana, ale dla porządku przypomnijmy libretto.

Krośnieńska Jesień Muzyczna

„Dziadek do Orzechów” - balet Piotra Czajkowskiego, w dwóch aktach. Autorem libretta są Marius Petipa i Iwan Wsiewołożski, kompozytorem muzyki naturalnie Piotr Czajkowski. Prapremiera odbyła się w Petersburgu, w Teatrze Maryjskim w roku 1892.


LIBRETTO
Akt I.
Rodzice Klary ubierają choinkę, wchodzi ona wraz z dziećmi zaproszonymi na Wigilię. Wszystkie dzieciaki otrzymują lalki. Również Klara dostaje lalkę od Drosselmeyera, a jej brat otrzymuje żołnierzyka. Gdy Klara zaczyna grymasić Drosselmeyer wręcza jej kolejną zabawkę, którą jest dziadek do orzechów. Klara tańczy polkę, a następnie usypia lalkę przy dźwiękach kołysanki. Dorośli tańczą grossvater`a, a następnie zaproszeni odchodzą do swych domów żegnając się z gospodarzami. Zapada noc i cisza. Do pokoju wchodzi Klara w pidżamie. Gdy bije północ sowa na zegarze przybiera postać Drosselmeyera, a zewsząd wybiegają myszy, których Klara boi się panicznie. Ożywa także dziadek do orzechów, która wzywając na pomoc ołowiane żołnierzyki stacza zwycięski bój z myszami. W momencie gdy dziadek do orzechów jest zagrożony, Klara rzuca pantofelkiem z Króla Myszy i cała jego armia ucieka w przestrachu. Dziadek do orzechów zamienia się w pięknego księcia, który proponuje Klarze podróż.
Salon przemienia się w las pełen śniegu, w którym gnomy z pochodniami w dłoniach witają Księcia i Klarę. Śnieżynki tańczą walca.
Akt II.
Teraz znajdują się w krainie słodyczy, gdzie płyną rzeką lemoniady ciągnięci przez delfiny. U kresu drogi wita ich Mistrz Ceremonii. Gdy Wieszczka Cukrowa daje znak, pojawiają się stoły ze słodyczami, a wokoło rozpoczynają się tańce symbolizujące określone słodycze: taniec hiszpański określa czekoladę, arabski i wschodni symbolizuje kawę, herbata reprezentowana jest przez taniec chiński, trepak, taniec z fujarkami, taniec błazenków wokół Matki Gigogne, Grand ballabile - walc kwiatów, Grand pas de deux Wieszczki Cukrowej i Księcia. Całośc finalizuje Coda.
Na tle kolorowych fontann balet kończy się apoteozą.


KOMENTARZ

Balet ten odkrywa przed słuchaczem i widzem tajniki świata dziecięcej wyobraźni. Główny plan przechodzi na stronę choreografii, bowiem akcja jest skąpa. Klara, która zdaje się być główną postacią baletu, jest biernym widzem wydarzeń, które maja miejsce w krainie Wieszczki Cukrowej. Jest to niby sen dziewczynki.

Zdecydowanie muzyka przewyższa ideę tekstową baletu. Oddaje bowiem czar krainy dziecięcej wyobraźni jednak jest w niej coś jeszcze. Tej muzyki nie da się opisać tylko słowami.

KROŚNIEŃSKA JESIEŃ MUZYCZNA

15 października / niedziela / 16.00 – spektakl rodzinny
KIELECKI TEATR TAŃCA. DZIADEK DO ORZECHÓW. BALET DLA DZIECI
Bilet dla 1 osoby 20 zł, dla 2 osób 36 zł, dla 3 osób 48 zł, dla 4 osób 56 zł, dla 5 osób 65 zł *
* z Kartą mieszkańca bilety tańsze o 10 zł

Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się