Krosno - rckp-krosno.nazwa.pl

logo.png 68057fbe73b2f0fdd9a2a652d5107016
top news port info kali mstr galp inwe
banner_aleja_tańca_2017-18.jpg b83196185a83c3ea70cdb983e4a96838
XIII KIERMASZ WIELKANOCNY W REGIONALNYM CENTRUM KULTUR POGRANICZA
13.03.2018 Małgorzata Baranowska-Mika

Zapraszamy Państwa w Niedzielę Palmową na Kolejową 1. Nasz Kiermasz Wielkanocny, jak co roku zamieni halle, foyer i galerie Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w świąteczny bazar, pachnący wędzonką, chlebem, chrzanem, ciastem, miodem i mieniący się całą paletą barw.

Wystawcy swój udział w kiermaszu mogą zgłosić telefonicznie w sekretariacie RCKP (13-4321898), a płatność 20 zł należy uregulować przekazem bankowym.

Już wiemy, że na Kolejowej, 25 marca, będzie można kupić wielkanocne ozdoby i pisanki, biżuterię, deski kuchenne, przetwory, ciasta, wyroby szydełkowe i wędliny. Wiemy też, że w kiermaszu weźmie udział nasz zespół KLEKS i szczególnie serdecznie polecamy ich wielkanocne wypieki. Czekamy oczywiście na kolejne zgłoszenia.

Polskie tradycje związane z okresem Wielkiego Postu i Wielkanocy są tak silnie zespolone z tradycjami religijnymi, że trudno czasami dostrzec rozgraniczenie między religijnymi przepisami, a tradycjami polskiego świeckiego życia.

fot. archiwum


Tradycja "Święconki" sięga czasów pogańskich. Koszyczkowe specjały pojawią się na kiermaszowych stołach w hallach i foyer Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza. Zawartość koszyczka ze święconką różni się w zależności od rejonu Polski. W jego skład wchodzi jednak zwykle baranek, zrobiony z kłosów zbóż, chleba lub cukru. Poza tym każdy chyba koszyczek zawiera kawałek chleba, kiełbasę, sól, a także chrzan doprawiony cukrem.

fot. archiwum


Na wielkanocnym stole oczywiście nie mogło zabraknąć barwnych pisanek, ponieważ jajka są symbolem nowego życia. Warto także wspomnieć o słodkich wypiekach, gdzie główne miejsce zajmują "baby wielkanocne", a także różnego rodzaju placki i mazurki. Pisanki - nie wiadomo dokładnie, skąd wywodzi się zwyczaj malowania jajek. Jedni twierdzą, że św. Magdalena dowiedziawszy się o zmartwychwstaniu Jezusa pobiegła do domu i zobaczyła, że wszystkie jajka stały się kolorowe. Inna wersja przypisuje to Matce Bożej, która błagając Piłata o darowanie życia Synowi, zaniosła jego dzieciom kolorowe jajka w prezencie. Malowanie jajek na Wielkanoc, to tradycja wciąż żywa i szeroko rozpowszechniona, chociaż dziś już rzadko zdobi się je w tak kunsztowne i wyszukane wzory, jak dawniej.

fot. archiwum

Barwy pisanek mają swoje symboliczne znaczenie; tak więc fioletowa i niebieska oznacza żałobę i Wielki Post, czerwona - krew Chrystusa przelana na krzyżu za nasze grzechy, a zielona, brązowa i żółta - radość ze zmartwychwstania. Najłatwiej było zawsze pomalować jajka na jeden kolor (tzw. kraszanki). Używano do tego różnych naturalnych barwników, jak na przykład łupinek z cebuli, kwiatów malwy, kory dębowej lub olszowej. Ornamenty uzyskiwano "pisząc" na nich przed malowaniem roztopionym woskiem (pisanki), aby farba nie pokryła powoskowanych wzorów. Dawniej wierzono, że jajka posiadają moc magiczną i chronią przed złymi duchami. Często zakopywano je w polu, aby zapewnić sobie dobry urodzaj, lub w kurnikach, aby kury dobrze niosły.

fot. archiwum


Na tydzień przed Niedzielą Palmową gospodynie wiejskie przestawały piec chleb. Nie wolno było tego robić aż do Wielkiego Tygodnia. Jeżeli którakolwiek z gospodyń by ten zakaz złamała, mogłaby sprowadzić na całą wieś suszę. Jedynym sposobem, aby się od tego uchronić, było ukaranie winnej przez wrzucenie jej i jej garnków do rzeki lub jeziora! Na wsiach uderzano palmami także zwierzęta, np. krowy, aby były zdrowe i dawały dużo mleka. Był nawet zwyczaj dawania dzieciom do połknięcia oderwanej od palmy bazi, aby je uchronić od chorób gardła.

Zdjęcia ilustrują czego 25 marca można się na Kolejowej 1 spodziewać - i wiele innych atrakcji i smakołyków.

Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się