DKF "16mm" w artKinie (ul. Bieszczadzka 1, tel. 13-4321223) zadbał o to, żeby czwartkowe wieczory należały do kina, ponieważ prawdziwy koneser X Muzy nie powinien pominąć żadnego z tych tytułów. Przypominamy, że wejściówka na seans to tylko 10 zł, a z Krośnieńską Kartą Mieszkańca - 6 zł. I tak:
7 marca 2019, godzina 19:00 - MÓJ PIĘKNY SYN - dramat produkcji amerykańskiej
"Mój piękny" syn mówi o uzależnionym od metamfetaminy nastolatku, nie jest to produkcja o uzależnieniu sensu stricto. Reżyser filmu Felix Van Groeningen postanowił do tematu narkomanii podejść nieco inaczej, nie skupiając się na samym nałogu, ale swoją produkcję opierając głównie na jego destrukcyjnym wpływie na relacje międzyludzkie, pokazanym przez pryzmat więzi łączącej ojca i syna. "Mój piękny syn" opowiada historię rodziny, która musi zmierzyć się z uzależnieniem dorastającego chłopaka. To opowieść o nastolatku, który poszukuje swojej drogi, o marzeniach, które prowadzą go na skraj przepaści, a także o miłości rodziców, którzy nie potrafią wypuścić swego dziecka z objęć. To pierwszy tak szczery, prawdziwy i poruszający film o rodzinie, bezwarunkowej miłości, dumie, rozczarowaniach i nadziei.
14 marca 2019, godzina 19:00 - ANIOŁ - dramat produkcji argentyńsko-hiszpańskiej
Zwany „Czarnym Aniołem” Carl Robledo Puch to złodziej morderca, który w latach 1971-1972 zabił jedenaście osób. Po elementy jego biografii sięga reżyser Luis Ortega w swoim najnowszym filmie "Anioł". Ten argentyński kandydat do Oscara miał premierę podczas 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. 14 marca będą mogli obejrzeć go widzowie DKF w artKinie.
21 marca 2019, godzina 19:00 - ROMA - dramat produkcji meksykańsko-amerykańskiej
"Roma" - OSCAR 2019 za najlepszy film nieanglojęzyczny - jest dramatem wyreżyserowanym przez zdobywcę Oscara Alfonso Cuarona, który napisał również scenariusz do tej produkcji. W obrazie pojawiają się wątki autobiograficzne nawiązujące do czasu dorastania reżysera w Meksyku. W rolach głównych wystąpili Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero oraz Marco Graf.
Akcja dramatu "Roma" rozgrywa się w dzielnicy Meksyku Romie w latach 1970-1971. Głównymi bohaterkami filmu są Cleo i Adela służące w rodzinie Sofii i Antonia. Poza państwem w domu mieszka trójka ich dzieci oraz matka Sofii. Cleo spotyka się z Ferminem, a Adela z Pepe. Pewnego razu zamiast pójść we czwórkę do kina, Cleo postanawia spędzić z Ferminem romantyczny wieczór.
Alfonso Cuaron zadedykował film "Roma" Libo, która służyła w domu rodzinnym reżysera.
* Alfonso Cuaron, który stanął za kamerą takich produkcji jak: "Mała księżniczka" (1995), "Wielkie nadzieje" (1998), "I twoją matkę też" (2001), "Ludzkie dzieci" (2006) oraz "Grawitacja" (2016);
* Film "Roma" otrzymał Złotego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. * Reżyser otrzymał Brązową Żabę na Camerimage, a aktorka Yalitza Aparicio nagrodę przyznawaną przez Hollywood Film Awards;
* Zdjęcia do filmu "Roma" rozpoczęły się jesienią 2016 roku;
* Alfonso Cuaron był jedyną osobą na planie filmowym, która dokładnie znała scenariusz;
* Guillermo del Toro uznał "Romę" za jeden ze swoich pięciu ulubionych filmów;
* Alfonso Cuaron zaczął pracować nad scenariuszem do filmu "Roma" już w 2006 roku;
* "Roma" to pierwszy hiszpańskojęzyczny film Alfonso Cuarona od nakręcenia "I twoją matkę też" w 2001 roku;
"Roma" była, z pełnym sukcesem, oficjalnym kandydatem Meksyku do Oscara w kategorii 'Najlepszy film nieanglojęzyczny';
* Oficjalna premiera filmu "Roma" odbyła się podczas 75. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji;
* Początkowo film miał być dystrybuowany w kinach, jednak Netflix wykupił prawa do obrazu;
* W scenie w szpitalu lekarze i pielęgniarki to prawdziwi pracownicy ośrodka, a nie aktorzy.
28 marca 2019, godzina 19:00 - KAFARNAUM - dramat produkcji amerykańsko-libańskiej
Kafarnaum - tytuł angielski/międzynarodowy: Capernaum
Reżyser: Nadine Labaki
Występują: Zain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Nadine Labaki
Uhonorowany Nagrodą Jury w Cannes, „Kafarnaum” sprowokował najgłośniejsze i najdłuższe (aż piętnastominutowe!) owacje podczas festiwalu. Potężny ładunek emocjonalny, jaki detonuje na ekranie Nadine Labaki, nikogo nie pozostawia obojętnym. Jej film pochłania, wstrząsa, porusza – i bywa, że doprowadza do łez. To zasługa nie tylko fantastycznego scenariusza, ale też odtwórcy głównej roli, Zejna Al Rafeea. Ten mały uchodźca z Syrii zagrał w filmie chłopca, który pozywa własnych rodziców za to, że nie byli w stanie zapewnić mu godnego życia.
Dwunastoletni Zejn jest mieszkańcem bejruckich slumsów, odmalowanych w „Kafarnaum” z niezwykłą intensywnością. Zgodnie z tytułem, oznaczającym „chaos”, „bezład”, „gmatwaninę”, dzielnica uderza nadmiarem: rzeczy, ludzi, a przede wszystkim dzieci, niewinnych ofiar rzeczywistości społecznej oraz klasowych i ekonomicznych podziałów. Nadine Labaki (autorka doskonale znanego w Polsce „Karmelu”) staje w ich obronie – i to dosłownie, wciela się bowiem w filmie w rolę adwokatki Zejna. Przed sądem chłopak odtwarza swoją historię, przywołuje dramatyczne wspomnienia, ale co najważniejsze: z pasją walczy o siebie i swoją przyszłość. To dziecko ma zdumiewającą odwagę, determinację i siłę, a przez „Kafarnaum” nawiguje go niezawodny moralny kompas, dzięki któremu odróżnia dobro od zła. Niezmordowany włóczęga, mały obrońca jeszcze mniejszych i słabszych, Zejn w pojedynkę rzuca wyzwanie niesprawiedliwości i krzywdzie. Przejmująco portretując dziecięcą solidarność, Labaki akcentuje, jak sama je nazywa, „drobne cuda”: serdeczne gesty, akty współczucia i miłości. To dzięki nim możliwe jest przetrwanie.
Porównywany do słynnego „Slumdoga. Milionera z ulicy”, film libańskiej reżyserki nie serwuje łatwych wzruszeń, bo stawia przed nami nie tyle bezbronną, milczącą ofiarę, co chłopca przepełnionego gniewem i umiejącego swój gniew wykrzyczeć. Chcąc nie chcąc stajemy się więc uczestnikami wytoczonego przez Zejna procesu. I tylko od nas samych zależy, czy wejdziemy w rolę obrońców, oskarżycieli, czy sędziów. Bo dystansu wobec opowiedzianej w „Kafarnaum” historii nikomu nie uda się zachować.
opracowanie na podstawie materiałów producentów i dystrybutorów filmów