Opis imprezy cyklicznej
INNY FESTIWAL TEATRÓW MŁODZIEŻOWYCH 2009
Edycja:

PROGRAM:
7 czerwca 2009 /niedziela/
INAUGURACYJNE TEATRALNE RÓŻNOŚCI
19.00 „Podróże dookoła pokoju stołowego” - Teatr PRACOWNIA PROWINCJA/RCKP
Korowód uczestników - RCKP - Rynek
  OTWARCIE FESTIWALU /Rynek
 Improwizacja „Kolacja w Rynku”
21.30 „Cafe retro” - Teatr HYBRYDY w Warszawie/Dziedziniec PWSZ

8 czerwca 2009 /poniedziałek/
10.00 - 12.00 - PREZENTACJE KONKURSOWE / RCKP, ul. Kolejowa 1
-„FIRMA PORTRETOWA” wg S. I. Witkiewicza,
Teatr FIAKIER – Dom Kultury „Dorożkarnia” w Warszawie
reżyseria Stanisław Dembski
-„TRZY ZBIRY”- Dario Fo,

Teatr NIE TERAZ– Dom Kultury w Łapach
reżyseria Adam Karasiewicz
- „ŚMIECIE” wg Jonasza Kofty i Magdaleny Samozwaniec
Teatr ŚWIATŁO I CIEŃ - Gimnazjum nr 13 w Olsztynie
reżyseria Krzysztof Legowicz

16.00 - 18.00 - PREZENTACJE KONKURSOWE /RCKP, ul. Kolejowa 1
-„GLINA” rekonstrukcja mitu - Przemysław Laskowski,
Ochotnicza Twórczość Teatralna GWIŻDŻE –  Słupski Ośrodek Kultury
reżyseria Katarzyna Sygitowicz
-„NIEUDANE PRZEDSTAWIENIE” wg Daniła Charmsa
Grupa teatralna O SZESNASTEJ – Miejski Ośrodek Kultury w Nowym Targu
scenariusz i reżyseria Juliusz Chrząstowski
- „DOTYK ZŁA” - Andrzej Majewski
TAKI SOBIE TEATR - SM „Lokator” Dom Kultury w Zduńskiej Woli
scenariusz i reżyseria Andrzej Majewski

20.30 - ARTYSTYCZNY WIECZÓR GOŚCI
-„KRÓL WSCHODZĄCEGO SŁOŃCA” - ks. Adam Piekarczewski
IMAGO - Warsztat Terapii Zajęciowej PSOUU - Koło w Krośnie
- RECITAL PIOSENEK AKTORSKICH w wykonaniu Agaty Kusek
-„GDZIE JESTEŚ” - wg  Harolda Pintera
Teatr FIAKIER – Dom Kultury „Dorożkarnia” w Warszawie

9 czerwca 2009 /wtorek/
10.00 - 12.00 - PREZENTACJE KONKURSOWE /RCKP, ul. Kolejowa 1
-„TO TYLKO TEATR” - Ryszard Polaszek
Teatr KRZESIWO - Ośrodek Szkolno -Wychowawczy w Warszawie
scenariusz i reżyseria Ryszard Polaszek
-„PRZEŹROCZYSTOŚĆ” - Paweł Sroka
Grupa teatralna PLASTER - Miejski Ośrodek Kultury w Jarosławiu
autor tekstu, reżyseria Paweł Sroka
-„PAN COGITO SKOWANY” wg tekstów Zbigniewa Herberta
Grupa Teatralna BARATARIO - Miejskie Centrum Kultury w Leżajsku
reżyseria Agnieszka Margas

16.00 - 18.00 - PREZENTACJE KONKURSOWE /RCKP, ul. Kolejowa 1
-„TEKST TO PRE-TEKST zakurzone, zapomniane i zatracone”
Teatr 1eden - Oratorium Świętokrzyskie w Kielcach
reżyseria  Magdalena Jarek
- „RÓŻOWA SKARPETKA” - Natalia Fijewska-Zdanowska
Młodzieżowa Grupa Teatralna SPUT2 – POK „Dom Chemika” w Puławach
reżyseria Katarzyna Marosz
-„PUELLA PULCHRA”  wg Franza Ebnera Princessa
Teatr BESTIA – powiat Brzozów, inicjatywa nieformalna
reżyseria Damian Kierek

20.30 – ARTYSTYCZNY WIECZÓR GOSPODARZY
-„ETIUDY” - Zespół Tańca Współczesnego „STRECZ”- RCKP w Krośnie
-„TO NA PEWNO JEST PEWNA WIADOMOŚĆ” - autorski spektakl
Teatr „i t d...” - RCKP w Krośnie
- RECITAL PIOSENEK AKTORSKICH w wykonaniu Alana Bochnaka
- „AKCJA TEATRALNA” - teatr s.tr.a.c.h

10 czerwca 2009 /środa/
10.00 - 12.00 - PREZENTACJE KONKURSOWE /RCKP, ul. Kolejowa 1
-„PIEROGI” - Janusz Janiszewski i zespół
Teatr UHURU - Gryfiński Dom Kultury
scenariusz i reżyseria Janusz Janiszewski
-„POZA WSZYSTKIM” - Jakub Wydrzyński, Grażyna Przysucha
Teatr NOWY NIEBIESKI - Dzielnicowy Dom Kultury SM Czechów w Lublinie
reżyseria: Jakub Wydrzyński, Grażyna Przysucha 

POZEGNALNE ROZMAITOSCI TEATRALNE
13.00 - Omówienie przedstawień przez Komisję Artystyczną w naturalnej scenerii teatralnej Aleksandra Fredry na Zamku „Kamieniec” w Odrzykoniu
17.00 - „ATRAMENT DLA LEWORĘCZNYCH” - Teatr KTO w Krakowie
UROCZYSTE WRĘCZENIE „OTWARTYCH KURTYN”



OKIEM WIDZA

Zakończył się 6 „inny” Festiwal Teatrów Młodzieżowych, który z roku na rok osiąga coraz większą popularność, zaznaczając powoli  swoją obecnością na teatralnej mapie Polski.. W tym roku doskonale można była zauważyć jak „inny” nabiera znaczenia, czego potwierdzeniem była liczba przedstawień konkursowych, a także poziom ich wysoki poziom.
Czterodniowy  Festiwal zainaugurował na scenie Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie (organizator) gościnny spektakl Teatru Pracownia Prowincja, który wystawił „Podróże dookoła pokoju stołowego”. Potem wszystkie teatry uczestniczące
w festiwalu wyruszyły sprzed budynku RCKP na krośnieński rynek i tam każdy z nich przedstawił się publiczności, i przeszedł przez drzwi symbolizujące oficjalne rozpoczęcie święta teatru w Krośnie. Późnym wieczorem słuchacze zgromadzeni na pięknym dziedzińcu PWSZ mogli posłuchać muzycznego „Cafe - retro czyli piosenek nie tylko sentymentalnych z okresu dwudziestolecia międzywojennego w wykonaniu Teatru Hybrydy. 
Drugiego dnia profesjonalna scena należała do teatrów ubiegających się o główną nagrodę festiwalu - „Otwartą Złotą Kurtyną”.  Jako pierwszy na scenę wyszedł Teatr Fiakier z Warszawy, który pokazał „Firmę Portretową” inspirowaną malarskim pomysłem St. I. Witkiewicza i ustawił bardzo wysoko poprzeczkę dla kolejnych teatrów. „Firma portretowa” była spektaklem dopracowanym od początku do końca, umiejętnie oddającym ironiczność Witkiewicza. Można było jednak odczuć niewielki chaos podczas nagłych zmian akcji, przeskoków sytuacyjnych, przez co miało się wrażenie pewnego zagubienia w konstrukcji przedstawienia.
W tym samym bloku konkursowym zobaczyć można było Teatr Nie Teraz z Łap i Teatr Światło i Cień z Olsztyna. Pierwszy zaprezentował pełną humoru inscenizację jednoaktówki Dario Fo „Trzy zbiry”. Bardzo dobra gra odtwórców ról męskich mieszała się ze znacznie odstającymi od nich odtwórczyniami ról kobiecych, co zaburzało nieco płynność widowiska. Jednak pomimo widocznych nierówności na ocenę końcową z pewnością wpłynęły sceny pełne wyszukanego humoru słownego i mimicznej zabawy aktorskiej zbirów.
Teatr Światło i Cień przedstawił spektakl „Śmiecie” według J. Kofty i M. Samozwaniec. Próba psychologicznego zagłębienia się w świadomość i nieświadomość artysty, w jego myśli, fobie, lęki została zainscenizowana w taki sposób, że spektakl zasłużył na wyróżnienie. u jurorów. Doskonale dopracowany artystycznie porwał chyba każdego widza twórczym talentem aktorów, którzy pewnie podołali trudnej próbie włączenia do poważnej treści nietuzinkowego humoru.
Poniedziałkowe popołudnie wypełniły spektakle sięgające do nieco  innej formuły wypowiedzi niż wcześniejsze, prezentujące aktorstwo o zredukowanej treści werbalnej, osadzone w muzycznym tle. Językowe abstrakcje dobra i zła oraz cała kosmologia człowieczeństwa znalazła wyraz w twórczości Teatru Taki Sobie Teatr ze Zduńskiej Woli i Grupy Ochotnicza Twórczość Teatralna Gwiżdże ze Słupska. Grupa Gwiżdże  za swój spektakl autorski „Glina” została narodzona „Otwartą Srebrną Kurtyną”. Gliniane atrybuty i słowiańskie kostiumy wiernie oddały klimat prapoczątków słowiańskości.
Trzeci dzień festiwalu rozpoczął Teatr Krzesiwo z Warszawy spektaklem autorskim Ryszarda Polaszka „To tylko teatr”. Wzbudził on wiele, czasami sprzecznych odczuć, ponieważ oprócz ciekawego i głębokiego pomysłu na treść pozostawił wrażenie pewnego niedokończenia.
Grupa Teatralna Plaster z Jarosławia wystawiła również spektakl autorski „Przeźroczystość”. Operując niecodzienną formą wyrazu sięgnęła po tematykę ludzkiego bytu z wyodrębnieniem jego stadiów rozwoju. Dodatkowo spektakl wzbogacony został interesującą scenografią i sztuką operowania ciałem. Teatr Plaster, zyskał uznanie krośnieńskiego Teatru „itd…”, który wręczył mu własną nagrodę „Słomianego Anioła”.
Ujmujący spektakl oparty na tekstach Zbigniewa Herberta, wykorzystujący wyjątkową grę świateł, w którym zaprezentowano „demoniczny” taniec w „piekielnej” scenografii wystawiła Grupa Teatralna Baratario z Leżajska;
Kolejne wtorkowe spektakle wystawione  zostały w kameralnej przestrzeni sceny, gdzie znalazł się aktor i widz. Pierwszy był Teatr 1eden z Kielc ze sztuką „Teks to pre-tekst” opartą na tekstach Brzechwy, Szekspira, Myśliwskiego, Okudżawy. Tajemnicza atmosfera uzyskana dzięki scenografii i ascetycznemu  oświetleniu wprowadziła widzów w osobliwą akcję sztuki. Aktorzy potrafili zagrać na emocjach publiczności, prowadząc ich od wzbudzającego dreszcze przestrachu przez uczucie potrzeby rozszyfrowania zagadkowych scen do czystego śmiechu. Teatr doskonale zaaranżował aktorską podróż w tajemniczość przeszłości.
Następnie wystąpiła Młodzieżowa Grupa Teatralna SPUT2  z Puław,  uhonorowana główną nagrodą Festiwalu - „Otwartą Złotą Kurtynę” za przedstawienie „Różowa skarpetka”. Spektakl był genialnie zinscenizowanym dialogiem dwóch młodych dziewczyn, które posłużyły się nieskomplikowaną formułą przekazu, osiągając perfekcjonizm. Zachwycająca naturalność prowadzonej  rozmowy, dotykającej pokoleniowych problemów związanych z dorastaniem i indywidualnych stosunków względem rzeczywistości, wzbudziła ogromny podziw widowni i jury. Bezsprzecznie spektakl zasłużył na otrzymaną nagrodę, ponieważ zachwycał każdą sceną wywołując efekt jakby aktorki grały same siebie.
W ostatni dzień Festiwalu Teatr Nowy Niebieski z Lublina wystawił sztukę „Poza wszystkim”, której motywem przewodnim były wspomnienia. Teatr sprowokował widza do wgłębienia się w przedstawiany problem. Konsekwentnie prowadzona akcja zakończyła się niespodziewaną, egzystencjalno-moralizatorską deklamacją, pozostawiając go z pytaniem, na które musiał już sam sobie odpowiedzieć.
Po spektaklu  młodzież wraz z jurorami wybrała się do zamku „Kamieniec w Odrzykoniu, by tam  w przepięknej plenerowej scenerii omówić walory artystyczne przedstawień.
Gościem festiwalu był krakowski teatr KTO. Założony w końcu lat 70. przez absolwentów Uniwersytetu Jagiellońskiego, KTO wpisuje się w tradycje teatrów ulicznych, poszukujących, „offowych”. Jego współtwórca i dyrektor - Jerzy Zoń patronuje również festiwalowi teatrów ulicznych. KTO ma taka formułę i w takiej poetyce teatru ulicznego się porusza. Spektakl „Atrament dla leworęcznych” składa się z kilku etiud aktorskich. Bardzo śmiesznych, trochę smutnych, a z całą pewnością mistrzowskich. Reżyseria i scenografia są dziełem Krzysztofa Niedźwiedzkiego, a w przedstawieniu biorą udział: Jacek Buczyński, Maciej Małysa, Paweł Rybak, Maciej Słota.
Bohaterowie spotykają się w pociągu, na sali koncertowej, w gabinecie dentystycznym, w restauracji. Absurd jest przyczyną sprawczą każdej z tych sytuacji. I tak, od słowa do słowa, od gestu do gestu, bawimy się do łez. Wielka w tym zasługa samych aktorów, bo „Atrament” to popis warsztatowy. Solidny, na bardzo dobrym poziomie, pozwalający widzowi nie wierzyć w wysiłek komedianta - kuglarza - klauna.
„Atrament” na zakończenie festiwalu był też znakomitym podsumowaniem i szkołą dla młodych twórców. Wzorem popisu mistrza, panującego po równo nad głosem, gestem i ruchem.
Per aspera ad astra….
          
Paweł Jermak


PROTOKÓŁ POSIEDZENIA KOMISJI 6. INNEGO FESTIWALU TEATRÓW MŁODZIEŻOWYCH