PROGRAM
PORWANIE BALTAZARA GĄBKI, CZYLI SMOK & ROLL
Stanisław Pagaczewski
Teatr Groteska, Kraków
Spektakl rodzinny
Reżyseria i adaptacja: Lech Walicki
Scenografia: Małgorzata Zwolińska
Obsada:
Małgorzata Hachlowska, Oliwia Jakubik, Iwona Olszewska, Włodzimierz Jasiński, Paweł Kostuj, Paweł Mróz, Franciszek Muła, Janusz Świętoń, Lech Walicki, Adam Godlewski, Katarzyna Kopczyk
Awanturnicza historia detektywistyczna pełna jest grozy i humoru. Tajemnicze zniknięcie wielkiego naukowca i bliżej niezidentyfikowane porwanie poprowadzą widzów ku wielkiej wyprawie w nieznane. Przedstawienie stanowić będzie wyśmienitą rozrywką dla młodych widzów, którzy dadzą się porwać niezwykłemu rytmowi widowiska. Poruszone w spektaklu, wciąż aktualne, zagadnienia dostarczą wielu powodów do refleksji widzom dorosłym.
[140 minut, 1 przerwa]
Przed spektaklem, o godzinie 15.00, zapraszamy do Galerii Grafiki RCKP na wernisaż wystawy prac graficznych powstałych podczas polsko-słowackich warsztatów IV SPOTKANIA Z GRAFIKĄ POGRANICZA, których tematem był TEATR/DIVADLO.
Bilety rodzinne:
1-osobowy 20 zł, 2-osobowy 36 zł, 3-osobowy 48 zł, 4-osobowy 56 zł, 5-osobowy 65 zł
Spektakl nie jest objęty karnetem
---
ICH CZWORO
Gabriela Zapolska
Teatr Polonia, Warszawa
Reżyseria: Jerzy Stuhr
Scenografia: Małgorzata Domańska
Kostiumy: Zofia de Ines
Obsada:
Jerzy Stuhr, Sonia Bohosiewicz, Maria Dowgwiłłowicz-Nowicka/Julia Rosa, Antoni Pawlicki, Renata Dancewicz, Iza Kuna, Krystyna Froelich, Wojciech Chorąży
Akcja tragifarsy Gabrieli Zapolskiej rozpoczyna się w Wigilię Bożego Narodzenia, kończy zaś pierwszego dnia kolejnego roku. Mąż i żona, żyjący wprawdzie w jednym domu, ale zupełnie osobno, próbują każde na swój sposób i zgodnie ze swoimi przekonaniami ułożyć swoje życie. Opowieść o typowym trójkącie małżeńskim należy do jednego z najbardziej znanych utworów Zapolskiej. Została wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w 1907 roku i do tej pory doczekała się blisko 100 inscenizacji. Reżyserujący sztukę Jerzy Stuhr mówi o niej: To bardzo aktualny tekst, bo mówiący o rozpadzie rodziny widzianym oczami dziecka, dziecka świadomie przeżywającego ten dramat. A z drugiej strony ‘Ich czworo’ to tragifarsa śmieszna i drapieżna. Takie połączenia kocham najbardziej.
[130 minut, 1 przerwa]
Bilety: 100 zł, ulgowy 90 zł, balkon 85 zł
---
KONTRABASISTA
Patrick Süskind
Przekład: Barbara Woźniak
Producentami spektaklu są Fundacja Sceny im. St. Wyspiańskiego oraz Akademia Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie.
Reżyseria: Jerzy Stuhr
Scenografia: Andrzej Mleczko (panneau i rysunki)
Opracowanie muzyczne: Mariusz Pędziałek
Obsada:
Jerzy Stuhr
Jerzy Stuhr gra „Kontrabasistę” od... 1985 roku. Zagrał ten monodram w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Austrii, Włoszech, w sumie ponad sześćset razy. Zawsze przy wypełnionej po brzegi sali.
„Kontrabasista” to gorzka, ironiczna opowieść o samotnym człowieku, który nie potrafi pogodzić się z myślą grania „ostatnich skrzypiec” w orkiestrze. Ale nie tylko w orkiestrze, bo także w życiu. Spektakl to również monolog o rozpaczliwej samotności, którą bohater stara się wypełniać muzyką. Większość czasu spędza sam w domu, razem z kontrabasem, który w cieniu pokoju wygląda jak „stara, gruba baba”. To właśnie ten instrument bohater obwinia o wszystkie niepowodzenia w swoim życiu. Przez niego jest niedocenionym artystą, nie wyszło mu życie prywatne i erotyczne...
Jerzy Stuhr tak mówi o spektaklu: opowiadam o miłości do instrumentu, który zniszczył me życie - od palców, zrogowaciałych od ściskania strun, po serce złamane przez sopranistkę Sary, którą kocham i nigdy nie osiągnę, bo ona tam, na wielkiej scenie w blasku świateł, a ja tu, w orkiestronie...
[100 minut bez przerwy]
Bilety: 90 zł, ulgowy 80 zł
---
CUD MNIEMANY, CZYLI KRAKOWIACY I GÓRALE
Muzyka: Jan Stefani
Libretto: Wojciech Bogusławski
Adaptacja sceniczna i opracowanie libretta: Leon Schiller
Teatr im. Aleksandra Sewruka, Elbląg
Reżyseria i choreografia: Emil Wesołowski
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Obsada:
Jacek Gudejko, Anna Suchowiecka, Marta Bacajewska (gościnnie), Lesław Ostaszkiewicz, Szymon Jędruch (gościnnie), Alan Bochnak, Piotr Szejn, Aleksandra Wojtysiak, Piotr Boratyński, Marcin Tomasik, Jacek Różański, Adam Plewiński (gościnnie), Mikołaj Ostrowski, Mariusz Michalski, Teresa Suchodolska, Krzysztof Bartoszewicz, Beata Przewłocka, Marta Masłowska, Maria Makowska, Irena Adamiak, Artur Hauke, Jerzy Przewłocki
Orkiestra Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu pod batutą Wojciecha Karpińskiego
Tancerze i chórzyści:
Aleksandra Czerniawska, Hanna Filipowicz, Natlia Milewska, Jarosław Szar, Krzysztof Gajewski, Mateusz Wawro, Julia Bączkiewicz, Maja Kadłubowska, Paweł Jacewicz, Beata Predel, Magdalena Zarębska, Żaneta Podobińska, Jerzy Budzyński, Lech Światkowski, Adrianna Lasinkiewicz, Karolina Kaciełowicz, Maja Mackiewicz, Dominika Borowska, Natalia Karmowska, Dawid Piotrowski, Kacper Dominik, Maciej Stryjewski, Agnieszka Rawwo, Katarzyna Pajewska.
„Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” - wodewil z muzyką Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego, wystawiono po raz pierwszy w niedzielę 1 marca 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie. Uważany jest za pierwszą operę narodową. Dzięki Schillerowi, i jego aranżacji, utwór powrócił na stałe do repertuaru polskiej opery narodowej. 30 listopada 1946 odbyła się premiera „Schillerowska” Krakowiaków i Górali. Libretto do opery opiera się na typowych założeniach opery późnoklasycystycznej (jak w Czarodziejskim flecie Mozarta, Szarlatanie Kurpińskiego). Wodewil zaginął i został odnaleziony dopiero w 1929 roku przez Leona Schillera. Ten nazwał go „polską operą narodową”. Biorąc pod uwagę napiętą sytuację polityczną przed trzecim rozbiorem Polski, tekst przez współczesnych znawców teatru określany jest jako mistrzostwo aluzji. W libretcie pojawiają się moralitety, które skrywają typowe elementy niepodległościowe.
Bilety: 100 zł, ulgowy 90 zł, balkon 85 zł
---
O MNIEJSZYCH BRACISZKACH ŚWIĘTEGO FRANCISZKA
Marta Guśniowska
Teatr Maska, Rzeszów
Reżyseria: Jacek Popławski
Scenografia: Pavel Hubička
Muzyka: Pavel Helebrand
Obsada:
Maciej Owczarek, Anna Kukułowicz, Natalia Zduń (rola dublowana)
„O mniejszych braciszkach św. Franciszka” to spektakl przygotowany z myślą o najmłodszych widzach. Twórcy przyglądają się zachwytowi, z jakim św. Franciszek odbierał świat, i jego wdzięczności za każde, najmniejsze nawet stworzenie. Podkreślają, że wiara, radość życia, chęć niesienia pomocy i dzielenia się swoim szczęściem, to cechy które warto rozwijać. Warto także odnaleźć w sobie dziecięcą gotowość do zachwycenia się najzwyklejszymi sprawami i rozwijać wrażliwość, z jaką wszyscy powinniśmy kroczyć przez życie.
[55 minut]
Po spektaklu zapraszamy na godzinne warsztaty teatralne, które poprowadzą artyści Teatru Maska na sali baletowej Regionalnego Centrum Kultur Pogranicza (konieczna zmiana obuwia ze względu na podłogę baletową). Liczba miejsc ograniczona. Prosimy o kontakt z organizacją widowni RCKP.
Bilety: 15 zł
Spektakl dla szkół i przedszkoli, nie jest objęty karnetem w programie SZTUKA. OBECNY!
---
DZIEŃ Z AKADEMIĄ TEATRALNĄ i INSTYTUTEM TEATRALNYM
godzina 10.00
DZIEŁO
Reżyseria: Agnieszka Baranowska
Obsada: Studenci Akademii Teatralnej w Warszawie
„Dzieło” to obraz procesu twórczego podniesiony do drugiej potęgi. Na oczach widza aktorska poza topnieje, odsłaniając pokłady wrażliwości, co z kolei stanowi sceniczne przepracowanie sytuacji pracy nad spektaklem. Teatralna fikcja wyrasta wszakże ze specyficznego podglebia - z jednostkowych doświadczeń i wrażliwości. Widowisko nigdy nie jest abstrakcyjnym bytem, odtwórczym odegraniem założeń, jałową pogonią za ideą. Być może zabrzmi to pompatycznie, ale teatr wyrasta z prawdy. Nie tylko z prawdy aktora - przede wszystkim z prawdy człowieka. I to właśnie człowiek, wyposażony w jednostkową opowieść i doświadczenie, powinien być sprawczą siłą sztuki.
[60 minut]
godzina 11.30
WARSZTATY TEATRALNE
„Wstęp do elementarnych zadań aktorskich”
„Improwizacja teatralna indywidualna i grupowa”
Prowadzenie: dziekan Wydziału Aktorskiego AT Marcin Perchuć
Czas trwania: dwa razy 45 minut
Warsztaty skierowane do młodzieży licealnej, szczególnie zaangażowanej w teatr amatorski. Liczba miejsc ograniczona. Prosimy o kontakt z organizacją widowni RCKP.
godzina 18.00
Wernisaż wystawy finalistów i laureatów III edycji Konkursu Fotografii Teatralnej
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
godzina 18.30
WZGÓRZA JAK BIAŁE SŁONIE
Ernest Hemingway
Reżyseria: Agata Koszalińska
Obsada: Studenci Akademii Teatralnej w Warszawie
Przeniesiona na scenę, a opublikowana w 1927 roku opowieść Ernesta Hemingwaya „Wzgórza jak białe słonie” to góra lodowa rozmów; to znaczy, że znajduje się pod powierzchnią dialogu między amerykańskim mężczyzną i dziewczyną o imieniu Jig. Na pierwszy rzut oka wydaje się to być prostą, czasami napięta rozmowa między parą, która czeka na pociąg do Madrytu. Ta historia analizuje tematy wyborów, awarii w komunikacji i ról.
[20 minut]
---
SZALONE NOŻYCZKI
Paul Pörtner
Teatr Bagatela, Kraków
Adaptacja, reżyseria, opracowanie muzyczne: Marcin Sławiński
Scenografia: Joanna Schoen
Obsada:
Aleksandra Godlewska, Ewa Mitoń, Adam Szarek, Łukasz Żurek, Przemysław Branny, Marcin Kobierski
Czterech podejrzanych, dwóch policjantów, narzędzie zbrodni i cała widownia świadków!
Niezwykła komedia kryminalna z niespodzianką rozgrywająca się w wyjątkowym krakowskim salonie fryzjerskim, nad którym mieszka upiorna pianistka. a właściwie mieszkała…
Pierwsze w Polsce interaktywne przedstawienie, w którym przebieg akcji zależy w dużej mierze od publiczności. Doskonała zabawa, a można brać w niej udział wielokrotnie! W Krośnie sprawdziło się znakomicie, i to właśnie oszałamiający sukces spektaklu sprawił, że gości on (ponownie po kilku latach) na jubileuszowych Krośnieńskich Spotkaniach Teatralnych.
[125 minut, 1 przerwa]
Bilety: 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł
---
MAŁA RZECZ A CIESZY
Liz Lochhead
Premiera w Teatrze IMKA, Warszawa
Reżyseria: Piotr Jędrzejas
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Obsada:
Maja Barełkowska, Olga Sawicka, Piotr Cyrwus, Waldemar Obłoza
Sztuka jest „typową angielską komedią romantyczną z elementami angielskiego, niepokornego humoru”. Pojawiają się w niej również smutne historie, ale tylko po to, żeby były impulsem do zmiany. Bohaterowie są po przejściach - jedna z postaci po ciężkim rozwodzie, a druga w okresie żałoby po śmierci żony. Spotykają się w ciucholandzie, czyli miejscu, w którym rzeczy otrzymują drugą szansę. Ci ludzie też dostają od losu drugą szansę, co daje im nadzieję. „Mała rzecz a cieszy” jest więc przede wszystkim opowieścią o miłości, pełną pozytywnego myślenia o świecie.
Tytuł spektaklu nawiązuje do rekwizytu, dzięki któremu bohaterowie spotykają się. Damskie buty, które są niebywale pożądanym przedmiotem, umożliwiają dwóm osobom spotkanie w całym tym chaosie, w stercie rzeczy przynoszonych do sklepu przez ludzi. Oczywiście, możemy spojrzeć na tytuł także metaforycznie. Spotkanie kilku osób nie jest wielką rzeczą, ale przez to, co dzieje się po drodze, co nas śmieszy, mamy tutaj karuzelę postaci, co jest atutem tej sztuki.
Bilety: 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł
---
---
Karnet: 400 zł
Sprzedaż biletów na spotkania teatralne: od 22 września 2018 (sobota: 9.00-14.00)
Bilety w sprzedaży w kasie RCKP:
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1 (p. 234)
Godziny otwarcia kasy RCKP:
poniedziałek - piątek 10.00-13.00 oraz 14.30-17.30
sobota 10.00-14.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem
Rezerwacja telefoniczna i internetowa:
13 43 218 98 w. 159 | sprzedaz.imprez@rckp.krosno.pl